RPG dodaje stały modyfikator do inteligencji +6

Mamy przynajmniej siedem rodzajów inteligencji i aż sześć z nich rozwijasz dzięki grom fabularnym. Jeżeli jesteś graczem, graj dalej, bo to dla Ciebie okazja do niesamowitego rozwoju osobistego. Jeszcze nie grasz, a zastanawiasz się, co mogą dać Ci RPGi? Ten tekst będzie jedną z najlepszych odpowiedzi na to pytanie. A jeśli jesteś rodzicem i nie masz pojęcia, dlaczego Twoje dziecko siedzi z przyjaciółmi przy kilku świeczkach i razem opowiadają niestworzone historie, to koniecznie musisz zapoznać się z tym wpisem.

SONY DSC

Każdy z nas jest inteligentny, ale nie wszyscy tak samo

Zacznijmy od śmiałego stwierdzenia. Nikt nie rodzi się inteligentny, ale każdy może stać się inteligentny. Podobnie jest z kreatywnością czy sztuką improwizacji, które wielu ludzi uważa za talent otrzymany w genach. Zgoda, że jedni mają predyspozycje do pewnych umiejętności, ale to nie znaczy, że są one zarezerwowane tylko dla wybranych. Wszystko zależy od nas. Możemy trenować naszą inteligencję i zwiększać ją w każdym z siedmiu wymiarów właśnie za sprawą gier fabularnych. Najpierw jednak obalmy pewien mit.

Co jakiś czas mówi się, pisze się, słyszy się, że ktoś ma bardzo wysoki współczynnik IQ. Kiedy spotykamy się z taką informacją w naszym mózgu rodzi się wyidealizowany obraz takiej osoby – „Ona musi być naprawdę inteligentna”. Jak Einstein, który podobno miał bardzo wysoki ten wskaźnik, podobnie jak Doda, czy psychopaci. Nie zrozum mnie źle, nie twierdzę, że coś w tym złego. Chciałbym tylko Cię uczulić, że testy na inteligencję (IQ) mierzą tylko 2 z 7 (!) wymiarów inteligencji (matematyczny i językowy). Howard Gardner, profesor z USA stwierdził, że nasze społeczeństwo przeszło swoiste pranie mózgu pod względem oceny tego, kto jest inteligentny, a kto nie. Jesteśmy sfiksowani na punkcie wielkości IQ. Jak jesteś dobry z matmy i mówisz kilkoma językami to na pewno nie można odmówić Ci wysokiego poziomu tego wskaźnika. A co z ludźmi, którzy są przeciętni albo nawet poniżej średniej w tych dwóch aspektach? Czy oni już nie są inteligentni? Oczywiście, że są.

Gardner, na podstawie swoich długoletnich badań, wykazał, że w człowieku siedzi aż 7 inteligencji. Każdy je posiada, ale nie wszyscy w tych samych ilościach. Dasz wiarę, że Gandhi był bardzo słabym uczniem i przeciętnym prawnikiem? Nie przeszkodziło mu to w zostaniu duchowym przywódcą milionów ludzi i legendą. Pomimo nieoszałamiającego IQ miał lepiej rozwiniętą tą sferę swej inteligencji, która odpowiadała za kontakty z innymi. Podobnie jest też w przypadku wielu biznesmenów, którzy niekoniecznie musieli dobrze odnajdywać się w sferze logiczno-językowej, ale w bardzo naturalny sposób zjednywali sobie ludzi i posiadali intuicję biznesową.

Fakty są następujące. Mamy 7 rodzajów inteligencji, które na dodatek są ze sobą połączone. Niektórzy z nas mają wysoko rozwinięte wszystkie ich rodzaje, albo tylko kilka z nich. Większość społeczeństwa jest z kolei gdzieś pośrodku. Nieważne jednak, do której grupy należysz, bo dzięki grom fabularnym będziesz nieustannie rozwijał swoje wymiary inteligencji (wszystkie!), odnajdywał ich nowe pokłady i możliwości. Czas na najważniejszą część tego tekstu, czyli odpowiedź na dwa pytania: Co to za wymiary inteligencji? I jak gry fabularne mogą je jeszcze bardziej wzmocnić?

SONY DSC

#1 Inteligencja językowa

Dzięki niej potrafisz komunikować się z drugim człowiekiem na tyle, że jest on w stanie zrozumieć o co Ci chodzi. Dodatkowo zaliczają się do niej też umiejętności czytania, twórczego pisania i opowiadania historii. Albo mi się wydaję, albo wszystko co napisałem w tych dwóch zdaniach ma miejsce przy RPGowym stole. Nieważne czy wcielasz się w rolę gracza czy mistrza gry musisz mówić innym o swoich akcjach, tworzyć historie postaci, scenariusze etc. Dłuższy komentarz jest zbędny. Można wymienić przynajmniej kilka sposobów na rozwijanie inteligencji językowej za sprawą gier fabularnych. Oto one:

  • opowiadanie historii
  • tłumaczenie zasad gry
  • dyskusje, przedstawianie własnego punktu widzenia
  • zadawanie pytań
  • gry i zagadki słowne
  • pisanie listów, historii, scenariuszy
  • czytanie książek, blogów, czasopism o fantastyce
  • słuchanie audiobooków i podcastów RPG
  • grając/czytając zagraniczne gry fabularne

#2 Inteligencja przestrzenna

Ten wymiar pozwala Ci umiejscawiać przedmioty w przestrzeni swojego umysłu. Dzięki niej rzadziej gubisz drogę i lepiej odnajdujesz się w obcym mieście. Dodatkowo masz całkiem nieźle wyrobiony zmysł estetyczny i może nawet potrafisz rysować lub projektować strony WWW, grafiki czy projekty domów. A nawet jeśli nic z wymienionych, to nie szkodzi, bo odpowiada ona też za wizualne myślenie i planowanie, np. za pomocą map myśli, diagramów czy wykresów. Jak zatem gry fabularne pozwalają rozwijać inteligencję przestrzenną? Oto kilka przykładów:

  • tworzenie obrazów i rysunków swoich postaci lub bohaterów niezależnych
  • rysowanie map lochów
  • wizualizacja („Idziecie przez ciemny las, kręte drogi prowadzą Was w coraz większą gęstwinę, aż w końcu dochodzicie do rozwidlenia…”)
  • mapy myśli (dobry sposób na pisanie scenariuszy do sesji)
  • wykorzystywanie ilustracji, dzieł sztuki pobudza wyobraźnię

#3 Inteligencja logiczno-matematyczna

Odpowiada za to, w jaki sposób potrafimy rozwiązywać problemy natury logicznej. Sprawdza naszą umiejętność poprawnego myślenia, a jeśli mamy ją dobrze rozwiniętą to w łatwy sposób tworzymy związki przyczynowo-skutkowe. Poza tym przydaje się w szkole na lekcjach przedmiotów ścisłych. Co w RPG pomaga w rozwijaniu tej inteligencji?

  • Granie na mechanikach wymagających dużo rzutów kośćmi, posiadających złożone i skomplikowane zasady (np. DnD, Warhammer)
  • Planowanie działań
  • Zliczanie w pamięci wyników na kościach
  • Rozwiązywanie zagadek logicznych
  • Szukanie rozwiązań dla stawianych przez MG wyzwań dla graczy
  • Stawianie hipotez, co do wątków fabularnych
  • Tworzenie własnych, logicznych zasad i mechanik RPG

#4 Inteligencja cielesno-kinestetyczna

Z nią w RPG mamy najmniej do czynienia. Jej spektrum skupia się na aktywności ruchowej, która w typowych grach fabularnych jest sprowadzona do minimum. W końcu siedzimy przy stole i rzucamy kośćmi. Rzadko kiedy wprowadzamy jakiś element wymagający zręczności czy refleksu. Ale jeśli oprócz RPG zajmujesz się bitewniakami (czyt. malujesz figurki) to wiedz, że one wzmacniają ten wymiar inteligencji. Przecież potrzebujesz do nich precyzji, dokładności i skupienia.

#5 Inteligencja muzyczna

To domena muzyków, ale też ludzi wrażliwych na dobre nuty. Muzyka jest nieodłączną towarzyszką sesji, a każdy kto posiada dobrze rozwiniętą tą sferę inteligencji potrafi dużo rzeczy zapamiętać ze słuchu, nieźle radzi sobie z językami obcymi, no i łatwiej jest mu wiosłować na gitarze. Jest też kilka sposobów na to, żeby rozwijać inteligencję muzyczną w ramach gier fabularnych:

  • komponowanie playlist z odpowiednimi utworami do poszczególnych scen
  • samo słuchanie muzyki w trakcie gry wpływa pozytywnie na pracę naszego mózgu
  • wymyślanie melodii i tekstów piosenek, gdy grasz bardem
  • wizualizowanie obrazów zainspirowanych dźwiękami muzyki

#6 Inteligencja interpersonalna

Jeśli chcesz być drugim Gandhim to graj w RPGi. Pomogą Ci rozwinąć inteligencję interpersonalną, która odpowiada za nasze relacje z innymi ludźmi. Przeznaczona dla liderów i inspiratorów, których misją nie jest rozwiązywanie zagadek logicznych, a ratowanie świata. Przydaje się też na imprezach, albo po prostu jeśli chcesz popracować nad tym, jak poznawać i nie bać się nowych ludzi. Dzięki niej znajdziesz temat do rozmowy nawet na przystanku czy w kolejce do kasy. Zresztą gry fabularne to hobby mocno nastawione na drugiego człowieka i pracę zespołową. Wielu graczy RPG dzięki niej potrafi naturalnie wpływać na innych i łagodzić konflikty. Brzmi to wszystko bardzo atrakcyjnie, ale jak to rozwijać za pomocą gier fabularnych? Oto kilka sposobów:

  • rozgrywanie sesji RPG
  • tworzenie własnych RPGów razem z przyjaciółmi
  • udział w warsztatach RPG
  • organizacja konwentów fantastyki
  • bycie MG i graczem na zmianę
  • spotkania poza RPG, np. pubbing RPG
  • przekazywanie informacji zwrotnej po sesji o tym, jak było (co grało, a co nie)

#7 Inteligencja intrapsychiczna

To chyba najtrudniejsza ze wszystkich inteligencja do rozwijania. Wymaga od każdego z nas dużego zaangażowania i początkowo większych nakładów pracy niż widocznych efektów. Wszystko zależy od chęci i przełamania początkowych trudności. Jak w każdym hobby, tak i w RPG w pierwszych etapach turlania kośćmi może być różnie z naszymi sesjami. Czym jest jednak ta inteligencja intrapsychiczna? Psycholodzy określają ją po prostu jako stan integralności między umysłem a ciałem. To samoświadomość, kiedy wiesz co w Tobie siedzi i jak to wykorzystać. Jeśli masz ją na wysokim poziomie to prawdopodobnie posiadasz też elastyczny i otwarty umysł. Potrafisz dociekać prawdy i przeprowadzać wnikliwe poszukiwania. I chcesz się rozwijać. Nie wystarcza Ci samo granie w RPG. Chcesz prowadzić. A potem tworzyć własne gry. Wydawać je. Pomagać innym w graniu. Uczyć ich o tym, co najlepsze w grach fabularnych itd. To też odnosi się do innych aspektów Twojego życia, nie tylko fabularnego. Jak rozwijać ten rodzaj inteligencji:

  • obserwując, co się sprawdza w Twoim RPG, a co nie
  • grając w RPG
  • prowadząc sesje RPG
  • tworząc własne RPG
  • ucząc innych o RPG
  • pisząc(opowiadania, wiersze)
  • planując kolejne sesje i kampanie
  • czytając o RPG artykuły na blogach i książki

DSC00013

Epilog

I co sądzisz? Widzisz potencjał w tym hobby? Ja ogromny. I najlepsze jest to, że w powyższym zestawieniu na pewno nie udało mi się ująć wszystkiego, co dobre w grach fabularnych i co wzmacnia naszą inteligencję we wszystkich wymiarach. Dlatego, jeśli czytasz ten tekst i zgadzasz się ze mną, że gry fabularne to rozwojowa forma spędzania wolnego czasu, podrzuć ten wpis do kogoś, kto o tym nie wie lub myśli, że to strata czasu. Pomimo rozwoju społeczności graczy, licznych konwentów i rozrostu całego środowiska RPG w Polsce, nadal uważa się nas za sekciarzy, którzy ogłupiają się nawzajem w mrokach swoich domów. Hobby jest nadal uważane za niszowe, a przecież powinno być zupełnie odwrotnie. W mojej wyidealizowanej wizji, gry fabularne są na szkolnych świetlicach, a nauczyciele potrafią wykorzystać je jako pomost pomiędzy dobrą zabawą, a edukacją.

Byłoby super, co nie?!

Przeczytaj też o synergii RPG, czyli dlaczego 2+2=5

Niestrawny

About Niestrawny

Jestem twoim bohaterem, gdy go potrzebujesz.

View all posts by Niestrawny →
  • Przeczytałem dopiero dzisiaj, ale ilość likeów mówi sama za siebie. Dobry tekst. Taki ambasador RPG.

    • Zawau

      Pomyślałem teraz, że w press roomie moglibyśmy podlinkować jakieś reprezentacyjne teksty z naszych zbiorów.

  • Panoramixomix

    Tak, zgadzam się, zgadzam, w mojej wyidealizowanej wersji jest tak samo! :)

  • Bardzo dobry tekst. Chwała dla autora za zebranie i opisanie tego w jednym miejscu!

  • Myszcz

    Masz błędy językowe. Powinno być: „pośrodku” (bez spacji), „albo mi się wydaje”(bez ę). Wzmianka o bitewniaku wydaje się również całkiem off-topic. Zdaje się tutaj lepiej pasować np. temat larpów. Poza tymi trzema drobnostkami – znakomity artykuł.

    • Myszczu, dzięki za uwagi ;)