Tokyo-7: rys świata

Samurai_by_Hideyoshi

Jest rok 2169. Moloch zwyciężył ludzkość pogrążając Stany Zjednoczone w swoich odmętach. Na terenie USA wzniesiono…

Wstęp

Poniższy tekst stanowi podwaliny świata, który jest moim wyobrażeniem na cyberpunk w Japonii przyszłości. Nie jestem futurystą, ani specem od science-fiction. Mam swoją wizję, która wynika z wzorców zakorzenionych w popkulturze. Z nikogo nie zżynam, ale inspirują mnie takie tytuły jak Cyberpunk RPG, Neuroshima, Neon Genesis Evangelion, Ghost in The Shell, Matrix. Zakładam, że przynajmniej powierzchowna znajomość powyższych źródeł wystarczy do świadomego odbioru mojej wizji. Opis Tokyo-7 podzieliłem na 3 części: opis świata, kim są gracze, mechanika. Dziś czytasz pierwszą z nich.

Historia

Jest rok 2169. Moloch zwyciężył ludzkość pogrążając Stany Zjednoczone w swoich odmętach. Na terenie USA wzniesiono królestwo stali i mechanizmów, nieskończoną fabrykę, pozbawione emocji dzieło Sztucznej Inteligencji – Państwo Zero Jeden. Ci, którzy przetrwali ostatnie uderzenie maszyn zbiegli do wyjałowionej konfliktem nuklearnym Europy. Na terenie dzisiejszej Francji, Belgii, Holandii i Niemiec tworzą nowy kraj, budowany na “amerykańskich wartościach” – Nową Kolumbię. Chiny rozrastają się terytorialnie i technologicznie tworząc najsilniejszą ludzką gospodarkę globu. Ameryka Południowa rozkwitła mutagenną Neo Dżunglą.

Więcej w opisie archiwalnym: Cyberpunk 2120 mapa by Zawau

Japonia

Japończycy (w swym mniemaniu) są pierwszymi i ostatnimi strażnikami ludzkości w tych dziwnych czasach. Mają świadomość, iż w każdej chwili wschodni horyzont może zaroić się od maszyn Państwa 01. Jako jedyni w UN (United Nations / ONZ) nie chcą żadnych oficjalnych rozmów z Maszynami, twierdząc, że negocjacje ze Sztuczną Inteligencją uwłaczają człowieczeństwu. Japonia jest w ciągłej gotowości militarnej, ma największą bazę wiedzy o Państwie 01 oraz najbardziej rozbudowany wywiad. Japoński rząd wyznaje zasadę, iż ogień należy zwalczać ogniem, a truciznę tylko mocniejszą trucizną. Podczas posiedzeń UN, reprezentanci Japonii często podnoszą kwestię posiadanej broni, jednak nigdy nie zdradzają nawet jej natury. Wywiady innych Państw donoszą o wirusie komputerowym, nieznanym źródle energii, broni magnetycznej i innych mniej lub bardziej prawdopodobnych opcjach.

Ustanowienie Państwa 01, wzmogło efekt cieplarniany, którego skutki boleśnie odczuwa Japonia. Powierzchnia kraju spadła o 20%, powszechnie jednak wiadomo, że byłoby znacznie gorzej gdyby nie inżynierzy i architekci Nowych Miast Japonii, które wniesiono uwzględniając najnowsze odkrycia z dziedziny technologii. Najsilniejsze ośrodki miejskie noszą wspólną nazwę Tokyo. Rozróżniają je jedynie liczby. Najmłodszym i zarazem najnowocześniejszym z miast jest Tokyo-7 zajmujące terytorium dawnej Yokohamy i Tokyo-1.

Generic_SF_by_Hideyoshi

Ustawa o Człowieczeństwie

Japonia jako jedyny kraj bardzo restrykcyjnie traktuje kwestię człowieczeństwa swoich obywateli. Wszystkie przeprowadzone tutaj operacje i zabiegi medyczne oraz cybernetyczne muszą mieć oficjalny przebieg, a każdy wszczep ma swój wskaźnik utraty człowieczeństwa, który podlega dodatkowej interpretacji lekarsko-inżynieryjnej. Jeśli łączna liczba wszczepów przekroczy w opinii biegłych 50%, przestaje się mówić o człowieku w charakterze homo-sapiens. Takie “stworzenie” w świetle prawa jest maszyną, a taką można w każdej chwili “wyłączyć”, gdyż jest rzeczą. Każdy Japończyk oprócz swoich podstawowych danych w Państwowym Rejestrze Obywateli zapisany ma wskaźnik utraty człowieczeństwa.

Przyjezdni podlegają obowiązkowej rejestracji w Rejestrze Obcokrajowców i badaniom mającym na celu określenie ich tymczasowego wskaźnika utraty człowieczeństwa. Dopuszczalny wskaźnik dla obcokrajowców to 40%, osoby sklasyfikowane powyżej tego wskaźnika nie mają prawa legalnie znaleźć się w granicach Japonii.

Jednocześnie z uwagi na niepomierzalność modyfikacji genetycznych są one całkowicie zakazane. Ludzie, u których zostaną zdiagnozowane takie modyfikacje, natychmiast wykluczani są z grona obywateli Japońskich. Mają jednak wybór: emigracja albo śmierć.

Japońska Ustawa o Człowieczeństwie jest podstawą ożywionej dyskusji na arenie międzynarodowej. Potęgi Azji: Chiny i Rosja mają plany na wprowadzenie podobnych restrykcji w swoich krajach, w opozycji do głosów Azjatów stoi rząd Nowej Kolumbii oraz Emiratów Arabskich.

Northern_Conveyor_by_djahal

Matrix i Tsunami

Mimo, że heroina, amfetamina i kokaina ciągle są w obiegu, Japonia słynie z dwóch narkotyków. Matrix i Tsunami to narkotyki jutra.

Tsunami poza znanym z innych narkotyków odlotem, wzmaga doznania płynące ze wszelkich zmysłów eliminując przy tym mechaniczne bodźce wszczepów. Zanika poczucie ciał obcych. Stąd też składniki Tsunami znalazło swoje zastosowanie w cybernetycznej implantologii. Tsunami przypomina zażywającym je ludziom, co to znaczy być człowiekiem, odbierać świat w sposób naturalny.

Matrix wywodzi się wprost od Tsunami i jest jego wojskową odmianą. Po zażyciu Matrixa wszczepy i mięśnie w świadomości osoby będącej pod wpływem Matrixa stają się jednością. Zwiększa się tempo przepływu informacji między neuronami co pozwala lepiej wykorzystać możliwości ciała jednocześnie przezwyciężając ograniczenia istniejące tylko w świadomości człowieka. Zażywający realnie może osiągnąć więcej, nie czuje strachu, błyskawicznie kalkuluje ryzyko, jest w stanie dłużej znosić ból, jest szybszy, sprawniejszy, jego reakcje są natychmiastowe itp. W praktyce zażywający wykorzystuje znacznie większą część swojego mózgu niż przeciętny człowiek.

Metropolis_by_tiger1313

Organizacje w Japonii

The Stream – korporacja odpowiadająca za komunikację. Ponieważ inżynierom zależało na możliwie efektywnym wykorzystaniu przestrzeni miejskiej stworzono tzw. korytarze, którymi nieustannie przemieszczają się kapsuły. Jeśli ludzie mają potrzebę przemieścić się z pkt. A do B zamawiają kapsułę. System sam lokalizuje miejsce przebywania pasażera i dostosowuje odpowiednio środki transportu. Dzięki temu Tokyo7 nie zna korków ani wypadków. The Stream odpowiada nie tylko za ruch w mieście, ale przede wszystkim za jego infrastrukturę i gospodarowanie odpadami. The Stream dostarcza również pojazdy niezależne od systemu kapsuł dla najbogatszych Japończyków.

SharpEye – korporacja zajmująca się przemysłem elektroniki użytkowej mniej lub bardziej związanej ze zmysłem wzroku. SharpEye wytwarza wszczepy oczu, terminale użytkowe do biur i maszyn oraz oferuje reklamy kontekstowe na ulicach miast dostosowujące treści i wyświetlające je bezpośrednio na powierzchni siatkówki. SharpEye obiecuje swoim odbiorcom zapewnienie informacji nie tylko reklamowej, ale również codziennej, tej biznesowej jak i rozrywkowej. Plan dla najbogatszych klientów oferuje również rozwiązanie, które edukację przez sen i tzw. świadome śnienie. Kiedyś mówiono o danych na wyciągnięcie ręki, my (SharpEye) obiecujemy, że wystarczy mrugnąć okiem.

Green Island – organizacja zbudowana na bazie i ideach Green Peace jednocześnie wielki propagator Ustawy o Człowieczeństwie. Green Island trzyma ręce nie tylko na zieleni w przestrzeni miejskiej, ale również za wytwarzanie wysokiej jakościowo żywności. W Green Island obok siebie pracują genetycy, fizycy, chemicy i biolodzy ale i politycy, którzy chcieliby dla Japonii swobody genetycznej podobnej jak ta stosowana w innych państwach Azji.

Thunderbolt – dostawca infrastruktury związanej z przesyłaniem i wytwarzaniem energii elektrycznej. Thunderbold świadczy usługi dla wszystkich od obywateli po korporacje i wojsko. Jest wyłącznym właścicielem specjalnych zminiaturyzowanych źródłach energii jądrowej o wysokiej wydajności. tzw. S2. Dzięki swojemu wynalazkowi firma zdominowała rynek i wchłonęła mniejsze korporacje zapewniając sobie monopol nie tylko w dziedzinie energetyki, ale również wszczepów mechanicznych jak i dostaw inżynieryjnych dla przemysłu.

WCN (Wireless Communication Network) – pozostający w ścisłym związku z pozostałymi korporacjami koncern trzymający w rękach przesył danych w całej Japonii. Internet, telewizja, łączność wojskowa, nawigacja miejsca leży w rękach WCN. Mimo silnych zależności WCN ciągle pozostaje odpowiedzialny głównie za kwestie infrastrukturalne Japonii. Szefowie korporacji życzyliby sobie przejęcia działek SharpEye i NipponTV. Coraz głośniej mówi się o trzeciej stronie konfliktu między w/w podmiotami.

Nippon Corp.– telewizja przetrwała wszystko. W Japonii ma wymiar głównie polityczny i istnieje pod markami z rodziny Nippon: Nippon Music, Nippon News24, Nippon Movies itp. Telewizja zyskała wymiar holograficzny, nie musimy być jedynie odbiorcami wydarzeń na płaskich powierzchniach. Odbiorcy mają możliwość trójwymiarowych projekcji za pomocą specjalnego interfejsu przesyłającego dane bezpośrednio do mózgu..

Scratches – w całym japońskim szumie informacyjnym swoje miejsce mają także ludzie-duchy. Japończycy, których imienia nie ma w żadnych rejestrach. Ludzie zdolni na tyle by obejść zabezpieczenia sieci WCN i Neo Frontu. Ludzie, którzy zakłócają oficjalny przebieg informacji, serwują obywatelom “prawdę” na temat ich życia. W swoim odczuciu wyzwoliciele Japonii. Zarzucają rządowi kłam w sprawie zagrożenia ze strony Państwa 01. Ujawniają afery korupcyjne i niewygodne fakty dotyczące korporacji, rządu i wojska.

Neo Front – wspólna nazwa dla japońskiej armii i rządu. Neo Front stanowią siły zbrojne, parlament, dyplomacja, ale także szefowie poszczególnych korporacji. Neo Front ustala politykę wewnętrzną i zagraczniną. Misją organizacji jest zapewnienie właściwego funkcjonowania kraju niezależnie od sytuacji.

Shinobi – agenci wywiadu Neo Frontu, pracujący dla wspólnego dobra Japonii. Oficjalnie ich dane nigdzie nie istnieją. Shinobi docierają do osób, do których nikt nie jest w stanie dotrzeć, odnajdują dane, które oficjalnie nie istnieją, stoją za najistotniejszymi decyzjami na szczeblach międzykorporacyjnych, wreszcie likwidują tych, którzy destabilizują pracę Neo Frontu. Są narzędziami służącymi do zapewnienia stabilności Japonii.

Już wkrótce opis dla graczy, kim są i jakie mają znaczenie. Bądźcie czujni.

Grafika:
http://hideyoshi.deviantart.com/art/Samurai-95668343
http://hideyoshi.deviantart.com/art/Generic-SF-116897520
http://djahal.deviantart.com/art/Northern-Conveyor-147491689
http://tiger1313.deviantart.com/art/Metropolis-156346850

  • Zawau

    Dla mnie bombastycznie. Już powoli sobie kminię nad postacią, ale poczekam do publikacji o postaciach. Zabrakło mi dwóch szczegółów: efekty uboczne narkotyków, które opisałeś, oraz to, który mamy rok.

  • Virus

    Jaram się!

  • Marcin Łazowski

    Zajebiste. Podoba mi się taki cyberpunk. Kapsuły, scena polityczna, ustawa o człowieczeństwie i dragi. Miód.